1a Maj 2021

Välfärden först

Fira 1a maj med oss på nätet, på Facebook, youtube och zoom.
Och du visa att du är med oss 1a maj – häng ut något rött – och dela en bild!

Program – Hela länet

09.00 Frukostmöte

Traditionellt första maj-möte med EU-minister Hans Dahlgren i Sundsvall. Med tal av Drinor Selmani, SSU, Nils Dahlström, GS-facken & Bodil Hansson, KSO och ordf. för S i Västernorrland. Sara Nylund, moderator. Bodil Hansson delar ut priserna Årets fackliga hjälte, Årets gräsfrö och Årets gräsrot.

10.00 Välfärden först – Förmöte

Traditionellt första maj firande med EU parlamentariker Johan Danielsson och KSO Per Nylén i Örnsköldsvik. Deltagare i mötet har möjlighet att ställa frågor.
Zoom: Klicka här för att delta i mötet!

10.30 Nationellt firande

Livsändning med tal av partiordförande och statsminister Stefan Löfven och LO:s ordförande Susanna Gideonsson, livemusik och samtal med vänner från hela landet. Programmet kommer ledas av Andrea Törnestam och Johan Hassel.

11.30 Härnösand

Traditionellt första maj firande med tal. Medverkar gör Anders Byqvist, Ordf. Härnösands Arbetarekommun, Andreas Sjölander, KSO Härnösand, Sara Sjödin, LO och Emma Nilsson, SSU Härnösand. Högtalarbilar med fanor, musik, och paroller kommer att cirkulera. De startar i Hälledal och Viksjö för att “tåga” in till Härnösands centrum där bilarna cirkulerar till 13:30.
Live: Klicka här för att komma till firandet!

11.30 Örnsköldsvik

Traditionellt första maj firande med tal och plakattävling. Medverkar gör KSO i Örnsköldsvik Per Nylén, Sara Sjödin, Kommunal, Jan-Olov Häggström, regionfullmäktigeordförande Västernorrland, Klara Umegård, SSU och Elvy Söderström, Örnsköldsviks S-förening.

Zoom: Klicka här för att delta i mötet!

12.00 Timrå

Traditionellt första maj firande med musik och tal. Medverkar gör EU-minister Hans Dahlgren,  Stefan Dalin, KSO i Timrå och vice ordf. i Socialdemokraterna Västernorrland och AK ordf. Johan Engström Lockner. Firandet avslutas med en föreläsning om varför vi firar första maj av Stefan Dalin, filosofie doktor i historia.
Zoom: Klicka här för att delta i mötet!

12.00 Kramfors

Traditionellt första maj firande med underhållning och tal. Talar gör Sofie Eriksson, S-föreningen Reformisterna, frilansande ledarskribent Dalademokraten och Västerbottens folkblad, K-G Wanngård, föreläsare och agitator, SSU – Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund. Underhållning med Patrik och Ubbe

13.00 Välfärden först – är det bara snack? Ett samtal om framtiden

Om varför vi sätter välfärden först, vad vi gjort och vad vi vill. Med Hans Dahlgren, EU-minister, Bodil Hansson, KSO i Sundsvall och ordf. för S i Västernorrland. Deltagare i zoom-mötet kan ställa frågor i chatten.
Zoom: Klicka här för att delta i mötet! (lösenord: 100967)

14.00 Panelsamtal – Välfärden först – kräver schyssta arbetsvillkor

Med Johan Danielsson, EU parlamentariker, Sara Sjödin, ordf. Kommunal mellerstanorrland, Jim Sundelin, ordf. Byggnads mellannorrland, Carolina Sondell, moderator och ordf. för S i Örnsköldsvik. Deltagare i zoom-mötet kan ställa frågor i chatten.
ZoomKlicka här för att delta i mötet!

15.00 Sollefteå

Huvudtalare är Sofie Eriksson, 28 år, styrelseledamot i Reformisterna, lärarstudent och frilansar som ledarskribent bl.a. på Dalademokraten och Folkbladet.
Appeller av: Jack Åkerlund, klubbordförande IF Metall och Elenore Gradin, sektionsordförande Kommunal och undersköterska.