Söker en kommunikationsombudsman och en politisk sekreterare/ verksamhetsassistent

Vi behöver förstärkning av två medarbetare vid vår expedition i Härnösand, en person om kommunikationsombudsman och en person som politisk sekreterare/verksamhetsassistent.

Socialdemokraterna i Västernorrland är en modern folkrörelseorganisation med ca 3500 medlemmar, med syfte att organisera medlemmar och sympatisörer som delar våra värderingar för att få genomslag för socialdemokratins idéer och politik i Västernorrland.

Vi behöver förstärkning av två medarbetare vid vår expedition i Härnösand. Vi tänker oss en tjänst som kommunikationsombudsman och en tjänst som politisk sekreterare/verksamhetsassistent.

Kommunikationsombudsman

Vi söker en kommunikationsombudsman som är en digitalstjärna och som brinner för opinionsbildning och smart kommunikation. Det innebär att arbeta både med den långsiktiga strategisk planering, ansvarar för den dagliga utåtriktade kommunikationen med konkret media-/kommunikationsplanering. Det innebär handfast arbetet med textunderlag och materialproduktion, arbete med bilder, film, samt med annonsering och trycksaksproduktion. Ansvar för att utveckla vår närvaro på socialmedier, samt att befintliga kanaler fylls med relevant innehåll och att kanalerna utvecklas. Stöd till länets Socialdemokratiska riksdagsledamöter Arbetet innebär även som stöd i kommunikationsarbetet i hela organisationen. Då vi är en mindre arbetsplats ingår också andra gemensamma arbetsuppgifter.

Du är ansvarstagande, kreativ, driftig och redo att arbeta hårt för att den socialdemokratiska politiken ska synas och nå ut. Du uttrycker dig lätt i tal och skrift, men gärna erfarenhet av bild/fil, samt har studerat eller arbetat med kommunikation. Erfarenhet från tidigare valrörelsearbete eller liknande kampanjarbete är en fördel.

Du har gärna högskoleutbildning eller motsvarande erfarenhet. Stor vikt kommer att läggas på personlig lämplighet.

Du delar självklart arbetarrörelsens värderingar, tidigare engagemang inom socialdemokraterna, fackföreningsrörelsen eller andra idéburna organisationer är meriterande.

Meriterande är kunskaper om arbetarrörelsen, dess organisation, arbetssätt och beslutsordning. Önskvärt med B-körkort, och tillgång till bil men är inget krav.

Arbetstiden är oreglerad och en del av arbetet sker på kvällar och helger tillsammans med våra ideellt arbetande medlemmar.

Kommunikationsombudsmannatjänsten är en fast tillsvidareanställning på heltid (100%) med 6 månaders provanställning. Placeringsort är Härnösand. Arbetet kan innebära resor i länet och i landet. Tillträde så snart som möjligt efter överenskommelse. Urval och intervjuer sker löpande. Vi tillämpar kollektivavtalet mellan KFO – Handelsanställdas förbund. Stor vikt kommer att läggas på personlig lämplighet. Lönen är individuell

Politisk sekreterare/Verksamhetsassistent

Vi söker en politisk sekreterare/verksamhetsassistent som självständigt ska utföra administrativa och organisatoriska arbetsuppgifter på uppdrag av 1e ombudsmannen och ledningen för s-gruppen i regionen. Arbetsuppgifterna innebär bland annat mötes-/konferens- och utbildningsadministration i verksamhetens inom partidistriktet och för partiverksamheten för de förtroendevalda inom regionen.

Information, förberedelser, bokningar, anteckningar och protokoll under möten, uppföljning och dokumenthantering, samt utvärdering. Arbetet innehåller även att arrangera externa möten och aktiviteter med kontakter både externt och internat, samt att samordna och utveckla informationsflödet inom verksamheten. Du uttrycker dig väl i tal och skrift. Hantering av medlemssystem, webbplats, socialamedier och andra verktyg ingår.

Vi söker en utåtriktad och representativ person såväl utåt mot medborgare, samarbetspartners och tjänstemän såväl inåt i organisationen mot medlemmar och förtroendevalda.

Minst gymnasienivå, i övrigt adekvat utbildning eller erfarenhet. Stor vikt kommer att läggas på personlig lämplighet.

Du är van att ta egna initiativ, kan organisera ditt arbete självständigt, är lösnings- och serviceinriktad. God datorvana är nödvändig då du kommer arbeta i flera olika program i din dagliga tjänst. Det är viktigt att du har en förmåga att snabbt ställa om och vara flexibel då arbetet ibland innebär snabba tempoväxlingar.

Önskvärt med B-körkort, och tillgång till bil men är inget krav.

Tjänsten som politisk sekreterare är tidsbegränsad anställning enligt Kommunallagen fram till 2022-12-31 med möjligheter till fortsättning. Tjänsten ger även lagligrätt till tjänstledighet från ordinariearbete. Sysselsättningsgrad är 100%. Anställningen kan komma att inledas med en provanställning. Tillträde så snart som möjligt efter överenskommelse. Urval och intervjuer sker löpande.

För båda tjänsterna

Ansökan, med personligt brev och CV, mejlas till: [email protected]  Skriv ”Jobbansökan VN” i mejlets rubrik. Skicka din ansökan senast den 30 mars Urval och intervjuer sker löpande under ansökningstiden.

Upplysningar om tjänsterna lämnas av: Stefan Wikén, 1e ombudsman Socialdemokraterna Västernorrland 070 – 365 90 – 55 eller e-post [email protected]